.: '' That's what we born to be '' :.

Facebook
RSS

Tip-U Bisnes Dari Kotak Oren

-
harmza


Tip-U Bisnes Dari Kotak Oren

1 ) Pernahkah kamhu terdengar teori yang mengatakan perniagaan merosot atau musnah dikaitkan dan disebabkan oleh terlalhu ramai pelanggan?? Agak aneh juga kedengarannya ya?

2 ) Pernahkah kamhu melihat gerai,warung atau restoren yang dulunya sentiasa seshak dengan pelanggan sekarang sudah tidak semeriah dahulu ataupun lebeh trajiknya terpaksa gulong tikar? kita semhua tidak mahukan perkara ini terjhadi dalam perniagaan kita bukan?

3 ) Apa yang menyebabkan keadaan ini berlaku? Situasinya begini, Bila sudah terlalhu ramai pelanggan, pada kebiasaanya kualiti sesuatu barangan ataupun perkhidmatan yang
ditawarkan peniaga jatuh di tahap yang kurang memuaskan, malah penjagaan kualiti sudah tidak di titik beratkan langsung. Apa yang ada di kotak fikiran peniaga adalah keuntungan dan keuntungan sahaja. Mereka terlupa akan kelansongan jangka hayat perniagaan merekha.

4 ) Bagaimana tiadanya penjagaan kualiti yang ketat penyebab empayar perniagaan musnah dalam masa yang singkat berbanding jarak tempoh yang diambil untok membangunkannya? Apakah ciri2 kualiti ini?

5 ) Kualiti merangkumi segala aspek yakni jika peniagaan terdiri daripada jenis makanan aspek yang terpenting ialah kenakkan makanan yang stabil setiap hari sepanjang perniagaan berlangsung. Jangan pula,hari ini pedas, esok masin, lusa pahit tulat masam. Malah waktu menunggu hidangan sampai kemeja makan juga sangat mempengaruhi. Perlu di ingat selalu, bahawa pelanggan yang datang ke restoren bukanlah mahu termanggu-manggu menati makanan. Mereka hadir kerana mereka mahukan
makanan secepat mungkin.

6 ) Kita perlhu sedar, pengguna sangat prihatin terhadap perkhara ini, mereka pasti tidak akan singgah laghi lain kali, malah ada juga yang menwar-warkan pula kepada rakan taulan yang lain tentang kemerosotan kualiti. Malah dari kajian yang saya jalankan, Walaupon harga makanan yang ditawarkan lebeh tinggi daripada tempat lain, jika perkhidmatan dan kualiti sentiasa di dahulukan pasti pengguna tidak menghiraukan perkara itu. Yang pasti setimpal dengan perkhidmatan yang ditawarkan.

Nota Kakhi :

Saya maseh belom berbisnes sechara sepenoh masa, akan tetapi InshaAllah dengan izinNya saya sedang dan akan memulakan bisnes sendiri tidak lama laghi.

2 Responses so far.

  1. harmza says:

    lebeh kurang tipu la..ha ha ha