.: '' That's what we born to be '' :.

Facebook
RSS

DIY | Side fender lamp wira

-
harmza

Haaaiiiii... semua......
Bertemu lagi dalam ranchangan DIY,pada entri kali ini, saya akan menunjukkan serba sedikit cara-cara DIY side fender lamp wira. Ianya akan menyala sekali sewaktu kita on switch lampu. Kalau dikedai aksesori kereta, upah untuk buat wiring ni akan dikenakan cas lebih kurang RM15 hingga RM25. Jadi daripada kita membazirkan duit, lebih baik buat sendiri disamping menambah pengatahuan kita. Sila ikuti cara-caranya dibawah ini. Kalau kurang faham atau ada persoalan, Sila tinggalkan komentar anda. - klik pada gambar untuk besarkannya..

Ini adalah diagram sebelum proses dijalankan. Basic sahaja, Saya rasa ianya mudah difaham.

Ini adalah diagram selepas ianya diwiring, Fahamkan dan anda akan mudah untuk membuatnya. Simple wiring, diharap ianya membantu.


Mula-mula, keluarkan side fender signal. Kenal pasti polarity antara Positive dan Negative. Gunakan test lamp ataupun multimeter. (Kebiasaanya wayar negative berwarna hitam.
Ini wayar yang perlu di'tap'kan ke lampu kecik pada head lamp. Kenalpasti juga Polaritynya. Sambungkan pada Positive 12v.

Kemaskan wiring, dan pasang semula side signal fender. Dah siap! Signal fender akan juga berfungsi dan berkelip semasa signal membelok dihidupkan. Cuma bezanya kali ini ianya berkelip tidak sekata dengan signal pada head lamp. tetapi ianya tiada masaalah, Malah lebih baik.

15 Responses so far.

  1. adam says:

    salam bang,saya sudah ikut cara yang ditunjuk diatas!tapi bila pada hari siang,kita tidak nyalakan lampu kecil tersebut,fender signal juga tidak akan nyala walaupun kita hidupkan lampu signal???ataupun saya salah sambung wayar?!?tq

  2. Tanpa Nama says:

    sudah potong, boleh signal hidup lg ke... pasti la tdk boleh...

  3. Komeng says:

    Bermakna dia menyala semasa kita pasang lampu kecil saja kan tak ada funcion lagi la dari signal kan...betul tak?

  4. harmza says:

    Ada..function sama berkelip..

  5. Unknown says:

    Assalamualaikum, admin, kereta saya problem signal, kadang menyala dan kandangnya tidak.... Tapi biasanya x menyala, melainkan setelah terlanggar lopak, maka signal akan menyala dalam beberapa second, dan ia akan mati semula... Kereta wira aeroback 1.3

  6. Unknown says:

    Mohon perkongsian penyelesaian dan info

  7. Unknown says:

    Ikut diagram tu xd mslh...mmg mnjadi....signal fender tetap boleh kelip berselang seli

  8. Unknown says:
    Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
  9. sham says:

    nyala semasa buka headlamp dan blink bila bagi signal

  10. Unknown says:

    Kalo on lampu meter ngan headlamp x menyala sbb apa yer

  11. Kenzo84 says:

    terbaik boss ..menjadi juga kereta saya

  12. Unknown says:

    Cek relay bawah dashboard sblah pemandu.....

  13. Unknown says:

    Lampu fender xmenyala..sbb ape bos..

  14. Unknown says:

    Mula Mula Dulu Pernah Buat Skali. Dngan Tak Bertnya Orng Tak Search Google Ape Smue. Main Smbung Je Wayar Nye. Bila Test Hbis Fius Terbakar. Hahaha Nasib Baik Fius Je. Klau Kena Satu Wayaring Kreta Terbakar Mau Sakit Otak Dibuat Nye😂