.: '' That's what we born to be '' :.

Facebook
RSS

Roof Carpet | Do It Yourself!!

-
harmza

Kali ini saya dengan semangat DIY ( Do It Yourself ) yang membara ingin berkhongsi sedikit pengalaman yg tidhak seberapa menunjukkan cara meng'wrapping' semula interior kereta saya. Al-maklumlah, mobil tua...lagipun saya memang suka DIY.. Sambhil tidak membazir masa, dapat juga seketul dua pengalaman.

Bahan2 yang diperlukan adalah:
1.Fabrik Recaro Hitam.
2.Gam Dunlop.
3.Gunting.
4.Pisau.
5.Berus Cat.
6.Screwdriver.
7.Kesabaran dan kebolehan semulajadi.



Ini adalah bumbung dalaman mobil wira 1.3 keluaran 97.Sangat tidak memberangsangkan.. plastik je semua..


Dimulakan dengan membuka semua klip2 di bumbung termasuk Rear side mirror,Roof Lamp,Handle,Pillar A & B dan Sunshade.


Cabut dan keluarkan dari dalam kereta.Inilah rupanya, plastik.




Saya menggunakan fabrik Recaro hitam original yang mempunyai sponge dibahagian belakang.



Kemudian dengan menggunakan berus cat,sapu gam dipermukaan kain dan bumbung,biarkan kering seketika gam tu..Dalam 2o minit.Kemudian bermulalah proses melekatkan kedua-dua bahagian.



Akhirnya Siap, saya balut Pillar A & B sekaligus..Maka maka siaplah proses me'wraping' memakan masa hampir 2 jam proses ni, dan perlu dilakukan dengan penoh teliti dan cermat.


Proses apa yang perlu dilakukan seterusnya? Hanya perlu pasang semula carpet bumbung.Jadi, siap juga akhirnya...Hasilnya, saya sangat berpuas hati, dan kosnya sangat berpatutan..


Nota Kakhi,
Blog ini sudah bercamphor baur nampaknya..haha

2 Responses so far.

  1. PENTOI says:

    slm..mana beli fabrik recaro tu...
    blh abg kongsi saya pun nak cari

  2. JawaCina says:

    Salam bang,

    saya pun kaki diy jgk ni. jmpe blog abg kt google.

    Pintu dh soundproof alang2 nk refabric bumbung skali dgn soundproof la gamaknye

    Boleh cite secara detail sikit x cara nak buka pillar A & B?
    And then klip tu kita tolak dgn spanar flat head je kan?

    Mekasih :)