.: '' That's what we born to be '' :.

Facebook
RSS

Gagal lagi...

-
harmza


Mengikut buku yang saya baca hari ini berkisar tentang PENTINGnya KEGAGALAN yang kita lalui dalam hidop tidak kira dalam apa jua bidang. Eh? nanti dulu, apa pulak gagal penting? berjaya atau successful la yang sebenarnya lagi penting, apakah begitu?

Sebenarnya kedua-duanya shama penting, dan keduanya saling memerlukan,
Apa sebab saya berkata begini? saya mengambil contoh mudah..

Benarkah kegagalan itu adalah penyebab kejayaan??
Jawapannya Thomas Edison.. Thomas Edison, yang terpaksa melakukan 1000 kali eksperimen mentol lampunya 999 kali mentolnya meletop, dan apabila angka ke 1000 barulah ciptaanya berjaya. Bermakna 999 - sembilan ratus sembilan puluh sembilan - kali beliau menemui kegagalan, tapi itu adalah berbaloi untuk mengecapi kejayaan yang hanya sekali dan akan berterusan.

oleh itu kita jgn mudah berputus asa dalam melakukan sesuatu, seperti kata thomas edison, kejayaan yang sekali ini, membuat kita terlupa atau merasa berbaloi dengan kegagalan yang banyak sekali. dan kegagalan adalah sebagai titik tolak dalam mengecapi kejayaan.
Jum pikirkan ya....


Nota Kaki:
Entri ini diwujudkan sempena saya telah gagal untuk merewirering kereta saya.
Ntah kali ke berapa saya telah gagal dalam cubaan ini.

Saya harap saya telah mempelajari sesuatu..

Salam petang Sabtu.

~Naufal fansuri~